Dit event is al begonnen/geweest.

Lezing: hele geslacht van Brederode + bijzondere monumenten

Lezing: hele geslacht van Brederode + bijzondere monumenten

Alkmaar
19.45 - 22.00
Uitgelicht

Deelnemers 2 / 4

Plaats:
Alkmaar - Noord-Holland
Deelnemers:
Min. 2 - max. 4

Deelnemers 2 / 4

Leeftijd:
40 - 65 jaar
Kosten:
€ 7,50
Uitleg kosten:
Leden bieb betalen 5 euro, inclusief koffie/thee.
 

Omschrijving

Wapengekletter, politieke intriges, macht en hoogmoed, ontvoerde jonkvrouwen en reeksen buitenechtelijke kinderen, de geschiedenis van de 18 Heren van Brederode biedt het allemaal.

De familie speelt in de tijd van graaf Floris V op cruciale momenten een rol in de vaderlandse geschiedenis. Eén van de meest roemruchte leden van de familie, Hendrik van Brederode, heer van Bergen en Callantsoog, ook wel de ‘Grote Geus’ genaamd, is in de Alkmaarse geschiedenis geen onbekende. Vanaf het eind van de dertiende eeuw breidt de macht van de Brederodes zich uit tot ver buiten de grenzen van het graafschap. Naast de imposante burchten en kastelen die ze laten bouwen (waar de Ruïne van Brederode in Velsen-Santpoort er 1 van is), onderstrepen zij hun hoge afkomst en positie met opdrachten aan de beste kunstenaars van hun tijd. In de lezing wordt onder meer aandacht geschonken aan een aantal bijzondere monumenten die door leden van de familie zijn gesticht.
Spreekster Carly Misset is historicus, tekstschrijver, redacteur en tentoonstellingsmaker.
Deze monumenten zijn ook uitvoerig beschreven in dit boek: “Een illustere familie, drie bijzondere monumenten; De Brederodes in Velsen, Vianen en Veenhuizen” (auteur: Carly Misset). Ik vermoed ter plaatse te koop voor 5 euro.

Mensen die dit interessant vinden, willen misschien ook naar een lezing 1 dag hiervoor georganiseerd door Sjaak, welke vanuit een andere hoek het leven van 1 van deze heren belicht. 2016 is uitgeroepen tot een Brederodejaar en aangezien de ruïne van Brederode een van mijn favoriete plekken is, zal ik dus meerdere Brederode activiteiten af lopen en hier ook plaatsen.

Stel een vraag