Filosofie cafe

Filosofie cafe

Tilburg
16.30 - 20.15
Uitgelicht

Deelnemers 14 / 14

Plaats:
Tilburg - Noord-Brabant
Deelnemers:
Min. 8 - max. 14

Deelnemers 14 / 14

Leeftijd:
40 - 65 jaar
Kosten:
€ 13,50
Uitleg kosten:
Kosten voor de dagschotel

Adresgegevens

Adres / Plaats:
Wordt zichtbaar na aanmelden
Verzamelen:
Wordt zichtbaar na aanmelden

Omschrijving

Het Filosofie Café is een ontspannen bijeenkomst, waar je samen in gesprek gaat over een filosofisch onderwerp– zonder dat je filosofische voorkennis nodig hebt. De bijeenkomst is alleen toegankelijk voor degenen die op deze deelnemerslijst staan.

De filosofische vraag is:

- Kan ik mezelf kennen?

Boven de ingang van de tempel van Apollo in Delphi, stond de inscriptie: ‘Ken uzelf’.
Socrates interpreteerde deze uitspraak als een oproep tot zelfreflectie en zelfonderzoek. Hij geloofde dat zelfkennis de basis was voor alle andere vormen van kennis.
Volgens Socrates begint zelfkennis met het besef dat we niet alles weten. Juist door onze eigen onwetendheid te erkennen, openen we ons voor nieuwe inzichten en maken we ruimte voor leren en persoonlijke groei.
Maar wat houdt het eigenlijk in om jezelf te kennen? En is dat wel echt mogelijk?

Vragen die ter sprake kunnen komen zijn:
* Wat bedoelen we eigenlijk met ‘zelf’?
* Is introspectie een betrouwbare bron van zelfkennis?
* In hoeverre is wie ik ben gevormd door wat anderen over mij denken?
* Is het mogelijk een ‘authentiek zelf’ te onderscheiden van een ‘sociale rol’?

Omdat het wat voorbereiding vraagt van groepsleidster, Anna Aarts, vraagt zij een kleine bijdrage in de vorm van het "Pay what you want''- principe. Dat wil zeggen dat je zelf bepaalt wat je wil bijdragen. Denk daarbij aan de prijs van een consumptie. Na afloop van de bijeenkomst staat een doosje waarin je anoniem je bijdrage kunt deponeren.

Na de bijeenkomst gaan wij gezamenlijk eten. De dagschotel kost € 13,50.
Graag uiterlijk 4 juli de kosten voor de dagschotel overmaken. Heb ik het bedrag niet ontvangen? Dan verwijder ik je van de deelnemerslijst om plaats te maken voor mensen op de wachtlijst.

Heb je betaald en mocht je later toch niet kunnen, dan kun je je ticket zelf aanbieden via het tabblad ‘Tickets’. Mensen op de wachtlijst kunnen dit ook zien en erop reageren, zodat je je ticket makkelijk kunt doorverkopen. Graag dit onderling regelen.
Wil degene die een vervanger heeft gevonden mij een bericht sturen, zodat ik de deelnemerslijst kan aanpassen? Alvast bedankt.
  •     14 July om 17:16 Noord-Brabant
    heeft zich aangemeld.
  •     13 July om 16:53 Noord-Brabant
    heeft zich aangemeld.
  •     13 July om 16:39 Noord-Brabant
    heeft zich aangemeld.
  •     13 July om 13:58 Noord-Brabant
    heeft zich aangemeld.
  •     13 July om 10:38 Noord-Brabant
    heeft zich aangemeld.
  •     12 July om 21:00 Noord-Brabant
    heeft zich aangemeld.